7 клас

Екскурсія № 1

Тема. Різноманітність тварин краю, де ти живеш.

Мета: розглянути різноманітність тварин певної екосистеми, навчитися визначати їх місце в системі класифікації, розподіляти їх в різні екологічні групи, складати можливі трофічні ланцюги.

Завдання екскурсії.

1.     Назвіть екосистему, яку ви будете вивчати (паркова зона міста, садок тощо).

2.     Охарактеризуйте її (абіотичні фактори: освітленість, тип і стан грунту, вологість тощо; біотичні фактори: рослинне угруповання: які рослини переважають).

3.     Проведіть спостереження за тим, які тварини живуть у даній екосистемі. Запишіть список цих тварин і розподіліть їх за таксономічними групами (колонки у таблиці можна змінювати).  

Тип Кільчасті черви

Тип Молюски

Тип Членистоногі

Тип Хордові

Павуки

Комахи

Риби

Амфібії

Рептилії

Птахи

Ссавці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.     Розподіліть тварин за екологічними групами по відношенню до світла, вологості та ін. Яке середовище вони займають? 

5.     Складіть можливі харчові ланцюги (2-3).

6.     За підсумками екскурсії зробіть висновок.  

 Екскурсія № 2.

Тема. Вплив антропогенних факторів на тваринний світ.

Мета: розглянути вплив антропогенних факторів на тваринний світ; запропонувати способи зберігання тварин в екосистемах.

Завдання екскурсії.

1. Назвіть екосистему, яку ви досліджуєте.

2. Які тварини її заселяють?

3. Назвіть антропічні фактори, які впливають на дану екосистему. Як саме вони впливають?

4. Запропонуйте заходи для збереження тварин у даній екосистемі.

Висновок.  


Практична робота № 7
Тема.  Спостереження за поведінкою тварин.
Мета: навчитися визначати форми поведінки тварин, аналізуючи відеоматеріали.
Обладнання та матеріали: відеоматеріали або описи з фрагментами поведінки різних форм тварин.
Хід роботи
1. Перегляньте запропоновані відеофрагменти та описи у додатку.
2. Визначте види або родові назви тварин.
3. Визначте, які форми поведінки ви спостерігали.
4. Визначте: досліджена поведінка є вродженою чи набутою?
5. Дані занесіть у таблицю

Вид тварин або угруповання
Форма поведінки
Вроджена чи набута
Що забезпечує
Фрагмент відео № 1 



Фрагмент відео № 2



Фрагмент відео № 2



А (диі. додаток)



      Б



      В



     Г



посилання на відео   (з фрмагменту "Визначте форму поведінки")
6. Зробіть висновки про значення розглянутих форм поведінки в житті тварин (або типу угруповання).
Додаток*
A) Молоді видри бавляться, з'їжджаючи з берега у воду, а дорослі стоять на варті. Гра дає змогу виробити вправність та підготувати молодь до боротьби за існування в дорослому житті.
Б) Побачивши білу спину і хвіст антилопи, інші антилопи сприймають це як сигнал: «Біжіть, ворог наближається!».
B) Ведмедиця вчить ведмежат, як поводитися в разі небезпеки, заганяє їх на дерево. При цьому вона ричить, а іноді й підштовхує лапою. Ці навички стануть ведмежатам у пригоді, коли вони підростуть.

Г) Пташенята дрозда пищать, коли голодні. Вони широко відкривають дзьоби, коли з’являється матір.


Презентація "Поведінка тварин"
посилання

Відео "Чому коти так дивно поводяться "
посилання 
Научіння відео
посилання  

способи орієнтування
посилання https://www.youtube.com/watch?v=NeXgl-kn7R8




Лабораторне дослідження
Тема. Спостереження за поведінкою тварин. 
Зразок оформлення протоколу спостереження за поведінкою тварини
Виконав/ла (ПІБ) ________________________________ «____»__________2020 р.
Мета спостереження: навчитися описувати поведінку різних тварин та складати етограми (наприклад, простежити за орієнтувально-дослідницькою діяльністю собаки в новій ситуації).
Прилади та матеріали: карта спостереження, зошит, ручки, олівці, лінійки. 
Хід роботи: при описі поведінки тварин створюються етограми. Етограма – (від грец. ethos – місце життя, образ життя), зафіксоване спостереження за поведінкою тварин, у якому враховані всі подробиці. Залежно від мети  дослідження етограма може бути  різною. Наприклад, реакції тварини на дії людини різноманітні: спить, відпочиває, прислухається, просить їсти,  і т.д. Зазвичай, створюючи етограму, зазначають від 10 до 15 поз та дій з описом, поясненням. Отримані дані записують у таблицю та підбивають підсумки.
Умови проведення спостереження:  (наприклад, спостереження за поведінкою тварини в нових для неї умовах: відвідування ветеринара, поїздка в транспорті, поїздка на дачу та інше).
Протокол спостереження
Час початку і закінчення спостереження ____________________________
Місце спостереження ____________________________________________
Умови (температура, а якщо тварина знаходиться на вулиці, то і вітер, хмарність, опади, наявність і кількість людей біля вольєру і т.ін.) ____________________________________________________________________
Загальна характеристика тварини:
вид ____________________________________________________________
стать __________________________________________________________
вік ____________________________________________________________
кличка або номер: _______________________________________________
Стан тварини (активна, пасивна, стан здоров'я) _______________________
Характеристика нового об'єкта, який може викликати орієнтовну реакцію тварини: ___________________
Значення для тварини (їжа; об'єкт, який лякає; іграшка; нейтральний об'єкт) _________________________
Розмір об'єкта___________________________________________________
Спосіб введення в поле зору тварини _______________________________
Відстань _______________________________________________________
Опис поведінки тварини в кожен проміжок часу (мінімум 10 хвилин): Час (щохвилини). Поведінка тварини, зміна зовнішнього вигляду:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Примітки:____________________________________________________
____________________________________________________________
Інтерпретація протоколу спостереження: (надається характеристика психічного стану тварини на основі спостереження за поведінкою)______________________________________________________
Висновки _______________________________________________________

Практична робота № 1.

Тема. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в комах.

Мета: виявити риси пристосованості різних видів комах до способу життя; закріпити знання про середовище існування та істотні ознаки комах.

Обладнання: ілюстрації комах, короткий опис комах, підручник

Хід роботи

1.     Прочитайте опис комах, уважно розгляньте їх, зверніть увагу на крила, кінцівки, очі, форму тіла. Назвіть середовище існування та спосіб життя цих тварин, визначте декілька рис пристосованості до їхнього способу життя.

Вовчок звичайний.



Комаха з ряду Прямокрилі, в Україні поширена всюди. Видовжене тіло, ротовий апарат гризучого типу. Живе у грунті, літає вночі, добре плаває. Природні місцеіснування – заплави річок, озер, боліт, зрошувані та добре угноєні поля. Живуть y норах — довгих (50-100 см) горизонтальних ходах, розміщених під поверхнею ґрунту.

Плавунець облямований



Жук з ряду Твердокрилі. Має дві пари крил, ротовий апарат гризучого типу. Поширені у прісноводних водно-болотних угіддях, багатих рослинністю, і можуть зустрічатися по всій Європі  По суші пересуваєтися практично не може, вміє літати. Активний хижак, живиться дрібними комахами, що впали у воду, рибками та жабками, може поїдати загиблих тварин.

Дозорець-імператор



Представник ряду Бабки. Самці мають блакитне забарвлення, а самки – зелене. Місцеіснуваннями є узлісся та лісові галявини, ділянки вздовж берегів водойм. Хижаки, живляться дрібними літаючими комахами.

 

2. Заповніть таблицю

 

Назва виду

Середовище існування

Спосіб життя

Риси пристосованості

Вовчок звичайний

Плавунець облямований

Дозорець-імператор

 

3. Зробіть висновок виконаної роботи

Посилання: https://naurok.com.ua/praktichna-robota-1-viyavlennya-prikladiv-pristosuvan-do-sposobu-zhittya-komah-202165.html



Комментариев нет:

Отправить комментарий

Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.