5 клас




Дослід. Виявлення крохмалю у продуктах харчування 
Капашинова Марія. 5 - Б клас

https://drive.google.com/file/d/1RxDN2Q-R6WGW71_Ye4-oLSCwxJQ_Nruj/view?usp=sharing

Тема. Частинки речовини – атоми та молекули
Phet. Симулятор молекул.










Моделі молекул














Тема. Пожежна безпека.
Завдання. 
1. Розділіть речовини на  три групи і поясніть свій вибір: 
      бензин, деревина, вода, цегла, папір, скло, тканина, пластик, вуглекислий газ, водень, природний газ, більшість металів.

Оберіть правильні відповіді.

2. Невелику пожежу можна загасити:  а) шматком пластика;  б) щільною тканиною;  в) вогнегасником; г) піском.

3. Обов’язковою умовою горіння є: а) наявність вуглекислого газу;  б) наявність кисню; в) наявність горючих матеріалів;  г) наявність джерела запалювання.

4. При появі пожежі у кімнаті треба: а) відкрити усі вікна і двері й кричати ;  б) якщо неможливо загасити пожежу, покинути кімнату і сповістити дорослих; в) заховатися у  темне місце.

5. За якими телефонами можна сповістити про пожежу: а) 101;  б) 104;  в) 103;  г) 112



Різноманітність організмів рідного краю:
творча робота учнів
Ось яку квасолю виростила Потапова Маша, 5 -В клас


Проектна робота 
«Вирощування бобової рослини».
Мета: дослідити умови, швидкість та етапи  проростання бобової рослини.
Завдання:
1.     Взяти насінину бобової рослини (горошину, квасолину тощо) і посадити її у ґрунт.
2.     Описати умови, за яких насінина буде проростати.
Тип ґрунту: (це може бути чорнозем, який ви взяли на вулиці, або, якщо ви купили, торф’яний ґрунт, ґрунт для розсади тощо)
Температура ґрунту (як що ви вирощуєте насінину у кімнатних умовах, то вона буде дорівнювати температурі повітря у кімнаті)
Полив: (вказати, як часто ви поливаєте ґрунт).
3.      Провести спостереження:
Дата висадки насінини________.
Дата, коли паросток «проклюнувся» на поверхні ґрунту ___.
Поява перших двох листочків ______.
Поява справжніх листочків ________. 
Дослідження росту рослини.
Дата
Ріст рослини






Поява квіток ________________ (необов’язковий пункт).

4.     Висновки.
Роботу треба здати тоді, коли проект буде закінчено.




Завдання до  §  42.
Вправа «Впізнай мене».
1.     Я дуже маленька. Мене можна побачити лише у мікроскоп. Але таких як я дуже багато. Разом ми перетворюємо відмерлі рештки організмів на перегній.  
2.     В мене дуже маленькі очі, і  я погано бачу. Зате в мене великі пласкі, як лопати, передні лапи. На них ще є міцні кігті, як у ковша екскаватора, бо ними я розсуваю ґрунт.    
3.      Я рожевий, або червоненький,  не маю очей і лапок.  Моє тіло довге, а шкіра м’яка. Тому здаюсь беззахисним і слабким. Але в мене міцні м’язи, завдяки яким я можу видовжити своє тіло і просунути у найменшу щілину у ґрунті, а потім напружитися і потовщитися, розсуваючи ґрунт навколо себе. То хіба я не силач?

                                                                               
Завдання до  §  43.
Розглянь малюнок і виконай завдання до нього.

1.     Яке середовище займають організми, показані на малюнку?
2.     Назви 2-3 організми, які мирно співіснують один з одним.

3.     Склади 2 можливих ланцюга живлення за зразком, наданим у підручнику (пам’ятай, що харчовий ланцюг починається з рослини)



Завдання до  §  38,39:
1. Розподіліть зазначені біологічні явища на дві групи: «Добові явища», «Сезонні явища»:
а) береза скидає листя осінню; б) соняшник повертає своє суцвіття за сонцем, в) узимку хутро собаки густішає; г) сова полює вночі; д) ластівки  відкладають яйця у травні; е) у квітні однією з перших зацвітає алича; є) шпаки прилетіли – символ початку весни; ж) ввечері чутно солодкий запах розкритих квіток матіоли.

2. Перегляньте відео за посиланням: 
    Поясніть, які зміни відбуваються у житті тварин весною.

Практична робота № 8.  Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості.
Мета: ознайомитися та навчитися розпізнавати найпоширеніші отруйні організми своєї місцевості; 

Завдання 1. Використовуючи підручник, інші джерела знань (енциклопедію, атласи тощо), записати назви найбільш поширених неотруйних рослин та тварин  своєї місцевості.
Неотруйні організми
Рослини
Тварини

Завдання 2.  Ознайомся з найбільш поширеними отруйними рослинами нашої місцевості.

Борщівник

Рослина має високе стебло і велике листя. Може виростати до трьох метрів. Квіти білого або рожевого кольору, суцвіття у формі парасольки. Росте біля доріг, розташованих біля лісу. Також – на галявинах і пустирях.
При контакті зі шкірою підвищує її чутливість до ультрафіолету, може викликати опік 1-3 ступеня. Наслідки відчутні не одразу – опіки проявляються через кілька годин після контакту. Якщо вже так вийшло, що дитина вирішила дослідити цю рослину і сік потрапив на шкіру, ретельно промийте її водою з милом і не з'являйтеся на сонці протягом двох днів.

Блекота чорна

Відрізняється дуже неприємним запахом. Але її плоди у формі глечика можуть зацікавити. Блекота виростає до півтора метра у висоту, має липке листя і великі квіти брудно-білого або жовтуватого кольору з ворсинками.
Отруїтися цією рослиною можна, спробувавши насіння або молоді паростки. Ознаки отруєння з'являються вже через 10-20 хвилин. Пересихає в роті, починається хрипота, червоніє шкіра, збільшуються зіниці. При складних випадках дитина може втратити свідомість або навіть впасти в кому.

Беладонна

Має високі стебла і багато відгалужень. Плоди схожі на маленькі ягоди вишні і навіть солодкі на смак. Любить букові, дубові та інші ліси. Зростає також на узліссях, біля річок.
Перші ознаки отруєння з'являються протягом 20 хвилин. У людини хрипить голос, пересихає горло, частішає серцебиття, розширюються зіниці. Отруєння може мати летальні наслідки - від паралічу легенів або судинної недостатності.

Болиголов плямистий

Небезпечним є те, що листя молодої рослини схожі на моркву, петрушку або кріп, тому його можна не розпізнати. Суцвіття формою схоже на парасольку, і складається з безлічі дрібних квіток.
Росте на пустирях, біля доріг, на городах, лісових галявинах, луках. Можна його зустріти і на звалищах, і біля залізниць.
Рослина може викликати головний біль і запаморочення. Також ознаками отруєння є підвищення тиску, прискорене серцебиття, нудота. Зіниці розширюються, шкіра блідне, ковтати стає складно, з'являються судоми і навіть висхідний параліч. Є ризик померти від задухи. А в результаті контакту зі шкірою з'являється дерматит.

Віх отруйний (Цикута)

Має розгалуджене стебло, двопере і трьохпере листя. Влітку з'являються білі маленькі квіти, що утворюють парасольку.  Любить вологий ґрунт. Росте на заплавних луках, біля річок та озер.
Якщо віх потрапив в шлунок, протягом 20 хвилин виявляються перші ознаки отруєння – пронос і блювота. Також серед симптомів – підвищене слиновиділення, біль у животі і припадки, які можуть призвести до смерті.

Дурман звичайний

Рослина має великі білі квіти у вигляді труб і велике листя.  Росте у сирих місцях, біля доріг, житлових будинків.
Особливо отруйне насіння дурману. Отруєння можна виявити за такими ознаками: розширені зіниці, внутрішньоочний тиск, прискорене серцебиття, блювота, головний біль. Якщо після потрапляння рослини в шлунок дитини, вона вип'є води, в роті з'явиться неприємний смак.

Культурні рослини

Отруйна зелена огорожа

Іноді ділянки з старими огорожами облагороджують декоративними чагарниками, використовуючи Вовчі ягодиСніжноягідникБирючинуБересклет та інші. Яскраві коробочки бруслини з м'ясистими ягідками, які приховують отруйне насіння, білі соковиті ягоди сніжноягідник, чорні ягоди бирючини так оманливе апетитні, що діти їх часто пробують на смак без відома батьків.
Проте плоди цих отруйних рослин містять отруйні алкалоїди, здатні викликати запаморочення, блювоту, напівнепритомний стан.
Вовчі ягоди. У цієї рослини отруйні всі частини – кора, листя, квітки і навіть ягоди. Волога кора викликає подразнення шкіри та слизової оболонки ока, а кілька з'їдених ягід можуть спровокувати смертельних результат у дітей.
 

Отруйні хвойники

Глиця надзвичайно декоративна. Декоратори вважають хвойні королевами ландшафтного дизайну. Іноді на великих прибудинкових ділянках стрижені газони, призначені для відпочинку, декорують хвойними культурами – Ялівцем, Тисом ягідним, Туями. Серед цих культур зустрічаються і нешкідливі представники і досить отруйні види.
наприклад, тис ягідний відноситься до отруйних рослин південних регіонів. В рослинах високий вміст отрути в деревині, корі, хвої, молодих пагонах. Але найбільш отруйними у тиса є насіння, приховані в м'ясистій яскраво-червоної ягоди.
У ялівця козацького, лідера серед отруйних видів ялівців, ягоди чорні з сизим нальотом, відрізняються високим вмістом високотоксичних ефірів і смол, отруйні та молоді річні прирости.
Особливо небезпечними вважаються сланкі форми хвойних, частково отруйними вважаються окремі види туї. Відмовлятися від прикраси саду хвойними не потрібно, але необхідно захистити їх від проникнення дітвори. Якщо це солитерные посадки, приберіть їх подалі від майданчиків відпочинку, якщо оформлений міксбордер, краще відокремити його від доріжок стрічкою зелених посадок квітів-літників, що не відносяться до отруйних.
 

Отруйні цибулинні багаторічники в саду

У любителів-квітникарів цвітуть сади з самої ранньої весни і в квітучому стані йдуть під сніг. Як не згадати знамениті Проліски, Мускарі, Проліски або Сцилли, Крокуси або Шафран, яких змінюють Гіацинти, слідом розпускаються Нарциси та інші цибулинні, чиї цибулини здатні принести багато неприємних хвилин любителям спробувати екзотику на зуб.
Нарциси містять алкалоїд литорин, гіацинти накопичують у цибулинах щавлеву кислоту. Обидві речовини при попаданні всередину вражають шлунково-кишкового тракту, а при контакті з чутливою шкірою викликають контактний дерматит. Немає сенсу описувати зовнішній вигляд цих рослин. Вони вам знайомі.
Цибулини цих рослин дуже отруйні для людини. Вони викликають нудоту, блювання, сильний пронос, у алергіків – задушливий кашель. Працювати з цими рослинами потрібно в рукавичках, не торкатися очей, не пити молоко, оскільки воно прискорює всмоктування отрути організмом.
           

Конвалія травнева

Конвалія травнева або «сльози Божої Матері» називають вісником весни. Він приваблює витонченою красою мініатюрних білих дзвіночків колосовидних суцвіть. У поєднанні з білими квітками особливо ошатні темно-зелені широко-овальні листя з дуговим жилкуванням. Рука тягнеться зірвати загадкові червоні кульки ягід, спробувати їх на смак.
вся рослина конвалії отруйна, в ньому міститься конваллятоксин, строфантідін, конваллозид, який діє на роботу серця. Отруйної стає навіть вода, в якій стояв букетик конвалій. Особливо отруйні ягоди. Конвалія викликає запаморочення, нудоту, головний біль. Речовини, що містяться в рослині, потрапивши всередину здатні викликати зупинку серця. В саду краще вирощувати окультурені форми конвалії. Вони менш небезпечні.


Зантедеския (кали)

У деяких прибудинкових ділянках, садах і міських парках і скверах, на великих клумбах і в рокарії вирощують багаторічні кали – Зантедескии. Вони заворожуюче прекрасні в своїй суворій красі. Всього один згорнутий аркуш (образки), але скільки в ньому витонченості і, не можна не додати, – отрути.
Отруйний внутрішньоклітинний сік рослини. Всі частини рослини містять оксалат кальцію, який у внутрішніх органах утворює голчасті кристали. До речі, цей же отрута містять більше 1000 видів квіткових на землі. Близький контакт з соком рослини викликає блювоту, діарею, пухлину горла аж до задухи.


Аконіт і Дельфініум

Прекрасний Аконіт на клумбі. Його яркосиние шапочки і всі відтінки суцвіть Дельфініума  чудово вписуються в колірну гаму  квітника. Але вони є небезпечними.  Їхні високотоксичні алкалоїди навіть можуть проникати в організм через шкіру при контакті з рослинами. А при прийомі всередину отрута паралізує роботу центральної нервової системи, серця, дихальних шляхів.
 

Завдання 3. Розглянь таблиці «Їстивні гриби», «Отруйні гриби». Намагайся запам’ятати, як виглядають отруйні гриби.


Завдання 4. Розглянь рисунки тварин. Які з них є отруйними? Назви цих тварин і, використовуючи підручник та інші джерела інформації, опиши їх.
 

Завдання 5. Визнач найважливіші правила безпечної поведінки у природі (випиши потрібне).
- Чітко усвідомлювати мету перебування у природі і відповідно готуватися до цього (одяг, вивчення місцевих організмів, вивчення правил поведінки в ній).
- У незнайомій місцевості порадитися з місцевими жителями про безпеку життєдіяльності в природі.
- Збираючи гриби та рослини, зірвати їх і уважно розглянути.
- Збирати лише відомі неотруйні гриби і ягоди, безпечне використання яких підтверджують багато досвідчених дорослих людей.
- Якщо не знаєш, який гриб, клади його у кошик, потім спитаєш у тих, хто у цьому добре розуміється.
- Не класти до кошиків безпечні гриби і ягоди сумішшю з невідомими, бо отрута може потрапити до безпечних разом із соками, невпізнаними частинками грибів і ягід.
- Не брати до рук невідомих рослин, грибів, тварин.
- Побачивши отруйну рослину чи гриби, негайно знищити їх.
- Побачивши небезпечну тварину, негайно відбиватися від неї, доки вона не напала на вас.
- Не знищувати всі підряд підозрілі вам організми, серед них є безпечні та рідкісні отруйні, які занесені у Червону книгу

Джерела:


Практична робота № 7. Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів – визначників, електронних колекцій.
Мета: розвивати навички роботи з атласами – визначниками.
                                               ХІД РОБОТИ
І. Ознайомтесь з прикладами визначників рослин, грибів і тварин (§37 у підручнику О.Г.Ярошенка, Інтернет-ресурси).
Запиши назви 3 видань, які вас зацікавили.
ІІ. Визначення поширених в Україні рослин, грибів і тварин.
Правила користування визначальною карткою
Текст визначальної картки складається зі ступенів. Кожен ступінь містить тезу, у якій перелічено ознаки виду, та антитезу, яка має протилежні ознаки (ознаки іншого виду)
Кожна теза позначається порядковим номером (1,2,3 тощо) . Антитеза позначається (0).
Прочитайте тезу і антитезу першого ступеня і вирішіть, що більше відповідає ознакам виду, який ви визначаєте.
У кінці обраної тези або антитези стоїть цифра нового ступеня, на який потрібно перейти далі.
На новому ступені продовжуйте так само порівнювати тези й антитези з ознаками визначуваного виду. На якомусь ступені вибрана вами теза або антитеза закінчується не цифрою, а назвою визначуваного виду.
Завдання 1. Встановити назву досліджуваної рослин, користуючись визначальною карткою
Визначальна картка рослин
Родина Хрестоцвіті
1. Квітки білі ………………… 2
0. Квітки жовті ……………………………………………… Суріпиця звичайна
2. Листки серцеподібні  ………………………………………………… Кінський часник черешковий
0. Листки пірчасторозсічені  …………………………………………………………. Грицики звичайні

Завдання 2. Встановити назву досліджуваної тварини, користуючись визначальною карткою 
Визначальна картка тварин
1. Перша та друга пара крил темного кольору зі світлими плямами, передні крила більші за задні  ………………………………………Строкатка несправжня
0. Перша та друга пара крил відрізняються забарвленням і малюнком………………..2
2. На грудях розташований малюнок у вигляді людського черепа, вусики не  більше від половини довжини переднього краю переднього крила
…………………………………………………………..Бражник мертва голова


Завдання 3. Встановити назву гриба за допомогою атласу-визначника грибів
За допомого атласу-визначника грибів з’ясуй назву гриба
Плодові тіла прикріплюються бічною  ніжкою до субстрату і черепи часто розташовані. Шапинка нагадує устрицю. Розмір 15см, опукло, або увігнуто розпростерта, воронкоподібна, сірувата, бура, червонувато-коричнева, гола, волога.
Гіменофор пластинчастий. Пластинки вузькі, спускаються на ніжку.
Ніжка біла, коротка, ексцентрична, іноді майже відсутня.
Росте групами на стовбурах мертвих або відмираючи листяних деревах та пеньках. Утворює зростки до 30 плодових тіл вагою 2 – 3кг
Цінний їстівний гриб з  добрими смаковими якостями. Культивується у багатьох країнах світу. У штучних умовах росте на відходах деревопереробної промисловості – тирсі, папері.

Висновок : Яке значення для людини має вміння визначати види організмів?








Комментариев нет:

Отправить комментарий

Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.